Taggar

, , , ,

Det är inte första gången som någon vill ha pengar av mig, men idag såg jag något som slog alla pris.

Tiggaren sträcker fram handen och håller en skrynklig oinplastad ”Hemlösas tidning” som han plockat upp på ett bord någonstans och försöker sälja till alla på kaffet vi sitter. En tjej sträcker fram en 20-sedel och säger, behåll den jag vill inte ha en tidning. Då säger tiggare, men en baguette kostar 30kr ge mig 30. Tjejen stirrar förbryllat men plockar snällt fram en 10kr ytterligare. F-n killen borde skämmas!

Vid bordet bredvid berättar en kvinna om en dam som sitter inärheten av deras port på Fridhemsplan. Det började med att hon gav en liten slant ett par gånger, men strax så börjar tiggarkvinnan att känna igen henne och börjar fräckt nog kräva mer och mer av henne.

Detta är en av anledningen till att jag aldrig ger pengar till tiggare.

Om de inte säljer en ”inplastad” hemlösas tidning och har en riktig bricka att de får sälja tidningen.