Taggar

, , , , , , , , , , , ,

Kort summering – 16 november så försvann vi på bröllopsresa till Dominikanska Republiken (mer bilder kommer.) Hemma den 19 december och tar bilen den 20 december till Oslo med katterna och Céline. 21 december lämnar vi Oslo och kör vidare till vår stuga i fjällen, Beitostølen fram tills 2 januari då vi åker tillbaka till Oslo. Och den 3e januari kör vi slutligen hem till Stockholm igen. 7 veckor senare är man tillbaka hemma.

Bara dagarna innan resan till DR så rasade dessutom min MBP (Macbook Pro 15″ 2011) som vi skulle ha med oss. Givetvis inget garanti kvar, men slug som man är så börjar man surfa runt och listar ut att det tydligen är strul med många MBP från 2011 vilket inneburit att Apple äntligen förra året satte upp ett gratis reparationsprogram för detta. Självklart ringde jag till Apple och frågade om detta var sant och de gav mig t.o.m. adressen till Digital Inn på Götgatan som kunde göra reparationen …gratis.

Sagt och gjort, en vecka innan så lämnar jag in min dator till en av killarna i butiken som skriver in datorn, men jag vägrar att ge ut mitt lösenord till hårddisken då jag har en massa företagsinformation etc.

Det visar sig att man ska byta ut ”logicboard”, en hårdvara i dator och jag frågar om de kan bli klara till den 15 november. Men det kunde de så klart inte lova!!!

Den 17 november är den SÅKLART klar och får ett email.

Digital Inn: Vi har nu bytt logikkort på din dator under utbytesprogrammet för grafiska fel på Macbook Pro. Datorn passerar alla Apples tester men när vi skall starta till ditt system för att kolla så att allting fungerar så stoppas vi av ett stopptecken. Detta kan bero på flera olika anledningar som t.ex systemfel, men jag märkte att du har installerat en SSD-disk samt även plockat ur din Superdrive och det ligger inget i det utrymmet för tillfället. Kan det vara så att du brukar ha en andra hårddisk du brukar starta upp ditt system på som du har plockat ur?
Med vänlig hälsning, Kai
Digital Inn Service

Jag svarar såklart tillbaka samma dag:

  • Nej jag har bara en primär HD och kör med oss Yosemite och dator startar alltid utmärkt. Man behöver ingen superdrive, den har jag lagt externt. Testa ex vis min HD på en annan dator. Eventuellt måste man starta i felsäkert läge eller kanske göra en PRAM resett. Disken har fungerat felfritt i snart 12 månader…

Trodde att de kunde sina saker på Digital Inn.

Jag mailar igen och frågar hur det går 24 och 26 november och får först svar den 27?

Digital Inn: Efter ytterligare felsökning och åtagande av din information så har vi kommit fram till att det är ett systemfel på din hårddisk som orsakar ett stopptecken efter bytet av logikkortet. Har du någon backup på din information? Det som kommer behöva göras i det här fallet är en ny och ren ominstallation. Vi kan utföra detta kostnadsfritt åt dig om det är så att du redan har en backup.

Jag svarar tillbaka samma dag 27 november: ”Vad märkligt att det är fel på hårddisken, den fungerade helt problemfritt tidigare. Så vad ni säger är att när logikkortet small så tog den med sig hårddisken oxo? Ja, jag har en backup på min time-machine (Yosemite) om det inte finns något annat sätt. Har ni provat att reparera filsystemet på disken (diskwarrior)och starta den i felsäkert läge, det har fungerar för mig tidigare?”

Inget svar alls från Digital Inn och den 4 januari knallar jag bort till butiken för att hämta datorn och förbereda en hel dag med installationer:(

I butiken står en ung kille på 25 år max och ska hämta dator, det visar sig att teknikern är upptagen och han inte hittar den i hyllan. Sen har de tydligen inte registrerat mitt sista email påstår de. 20 min går och killen springer fram och tillbaka mellan serviceavdelningen. Nä, jag får komma tillbaka en annan dag eftersom teknikern är upptagen säger han. Det var det fräckaste.

Jag lackar ur och ber honom att hämta min dator omgående, de har redan haft den i 8 veckor och det får vara nog, jag kan inte springa fram och tillbaka mellan butiken heller och måste dessutom installera om allt på disken.

Tillsist kommer han ut och har tydligen hittat datorn, då med ett hack i bottenskivan, så jag ber att de beställer en ny till mig. Deras tekniker meddelar mig via säljaren att de inte gjort detta, men självklart så fixar det en ny. SUCK!!

De svarar inte på mail, strular i butiken och sen har de gjort en buckla i datorn.

 

images

Idag så bestämde jag mig för att ta tag i datorskrället då jag måste jobba imorgon. Startar först i felsäkert och reparerar disken och partitionen. Kör den klassiska PR-Ram resetten (CMD+alt+P+R) och lyckas iaf få ljudet tillbaka som saknades men datorn visar bara en cirkel med en slash-symbol vilket innebär att den fortfarande inte går att köra igång. F-n!!!

Provar det gamla hederliga felsäkert-läge igen och installerar om Yosemite på datorn, tid 1t42m… (Bra mycket bättre än en hel dag.)

Nu är OS X ominstallerat och hör och häpna datorn startar och ALLA mina filer och inställningar mm mm är kvar. *pust*

Skulle man inte som sett seriöst datorföretag kunna ha fixat detta åt mig?

Nä, alla dessa företag tar den lätta vägen ut och väljer ALLTID att formatera HDD vid minsta lilla strul, tro mig. Nu sitter man här och drar en lättnadens suck och skrattar sig lycklig för att tomtarna på Digital Inn inte formaterade hårddisken för mig. Leta upp ett annat företag om du ska lämna in datorn (eller inte på Götgatan iaf.)

Imorgon är jag och datorn redo för att jobba lite och så kommer det lite uppdateringar från Norge så klart. Gonatt!!!

macbookpro-keyboard-100066909-large.png