Taggar

, , , , , , , , , , , , , ,

Finns det något som är så drygt som att reklamera saker? Man går dit och förklarar vad som hänt, företaget svarar nästan alltid att nej det går inte eller du har använt produkten på fel sätt. Allt för att det ska bli så komplicerat som möjligt för kunden och de ska slippa ta sitt ansvar.

Och det är just här som man ska stå på sig, inte vika en jkla tum eller millimeter för den delet utan kräva att de gör allt.

Löser det sig inte så ska man hävda att det är Konsumentköplagen som gäller i 3 år oavsett vad leverantören har för garantier. Dock är det så att när garantin har gått ut så är det upp till dig som privatperson att bevisa att felet var ursprungligt att kvalitén inte håller…

Får man inte hjälp i butiken så ska man vända sig till Konsumentvägledningen som är jätte duktiga och svarar snabbt oftast. Se bara till att beskriva ditt case ordentligt och skriv ner alla dina kontaktuppgifter.

Om det fortfarande inte löser sig så kan man alltid kontakta ARN, de hjälper dig och de har smidiga webbformulär att fylla i. De är opartiska och deras beslut är lag. Här får cirka 30-50% rätt mot företaget och det är bra odds. Fungerar inte det så tar man med sig beslutet till domstol.

Men oftast så struntar man i att ens jacka gått sönder och man sparar aldrig några kvitton utan slänger och köper nytt istället.

caa32ca00e9374e05424f9243e2073f8

Själv har jag ett par Pradaskor som gått sönder efter endast 1 1/2 år. De kostar nypris runt 7000kr och då ska det f-n vara en väldigt hög kvalité på deras produkter.

Den 25e lämnade jag in skorna och de fotade dem i butiken och skrev en liten rad var felet var. Tre gånger har de ringt upp mig och sagt att nä, det finns inget vi kan göra Prada ersätter dem inte, det är en gammal modell som inte finns kvar, vi kan inte laga dem eftersom det sitter på ett ställe som gör att skon skulle bli mer trång eller vi har pratat igenom detta i butiken och kommit fram till att felet orsakats av att din fot är för bred för skon och dessa skor är inte till för att gå i så pass mycket som du gjort.

Då undrar man vad jag skulle med skorna från första början om det inte gick att gå i dem? Ha dem i bokhyllan?

Eftersom man är ganska envis så kontaktade jag en Konsumentrådgivare som sa att om butiken inte upplyst mig från början att skorna endast var så kallade ”dress shoes” eller att min fot är för bred för dessa skor så är det ett ursprungligt fel. Då ska de ersätta mig alla pengarna minus en liten peng för nyttjanderätt som de kunde ta ut. Detta oavsett vad tillverkaren säger eftersom det är butiken som sålt produkten.

Butiken struntade först i att jag skulle gå vidare med fallet, men sa att de skulle se om de inte kunde prata med Prada. Precis innan jag skulle posta detta på min blogg så ringer butiksbiträdet till mig och berättar att de har fått tillstånd att skicka in skorna till tillverkaren.

Då kommer jag 1) få ett par nya/reparerade skor om det går eller 2) Kreditering. Tack för den att man är så envis🙂

Canon-EF-24-105mm-f-4-L-IS-USM-Lens

Bild från Digitalpicture.com

På Korsika så slutade mitt Canon EF 24-105mm f4 objektiv att fungera. Eller kanske inte slutade utan snarare började hacka och bete sig väldigt oförskämt. Detta är oxo tveklöst det bästa och smidigaste objektivet jag har.

Det går att fota på f4 mellan 24-105mm nästan alltid. Om man ändrar bländaren till f5.6->22 på 24mm så fungerar det oxo. Men allt annat, då börjar min Canon 5D MKII att klicka och ticka och lyckas inte fokusera. Sen dyker felmeddelandet err01 upp så snart man trycker ner avtryckaren, som tyder på att det är smutzzz på kontakterna enligt Canon.

Att rengöra dessa har provats utan resultat och diverse andra tips och tricks på webben.

Om jag försöker ta en bild så dyker Err01 och då har man två val; Stänga av och sätta på kameran eller vrida zoomen till 24mm. Då försvinner meddelandet.

Min andra Canon 550D visar samma meddelande när jag flyttar objektivet. Om jag sätter på mitt 70-200mm f2.8 då fungerar det som vanligt att ta bilder igen.

Alltså är det fel på objektivet. När man söker lite på olika forum så ser man snabbt att detta är ett fel som massvis med användare upplevt, speciellt i samma kombo som jag med min 5D MKII och 24-105mm. Det verkar vara en svaghet i dels bländarmotorn/enheten samt i den flatkabel som sitt kopplad mellan denna och objektivet.

Så vad gör man? Jo kontaktar Canon Support och väntar, det ska ta 1-2 dagar innan de svarar. Det tar 5 dagar och 2 email mellan varje post man gör. Ren skit support.

Kontaktar man USA däremot så får man svar inom några timmar iaf, men de hänvisar ändå till skits-upporten här i Sverige. Efter en massa standard svar, 2 veckor senare och mail där man tydligt ser att de inte läst ens felbeskrivning så får jag beskedet att jag kan lämna in den till Canons RCC Service, som dock endast finns i Göteborg. Men om man kontaktar AssistWorkhops så finns det tydligen ett inlämningställe som tar emot och skickar vidare till Canon RCC Service.

De har givetvis bara öppet några timmar på förmiddag och eftermiddagen mellan mån-tors och på fredag så jobbar de ännu kortare och inga helger. Så man måste ta ledigt från jobb för att skicka in sitt objektiv tydligen.

Nu har jag hört från många att reparationerna kan kosta 5-6000kr ovh att de oftast rekommenderat att man slänger objektivet och ska man låta Canon göra det så tar de ut en summa pengar dessutom.

Nu råkar jag ha fått ett email från Canon’s support där de medger att det är ett känt fel, vilket jag hävdar borde vara produktionsfel. För inte f-n slänger man ett objektiv som har ett par 3 år på nacken och kostat 8000kr?

Allt detta tar en sån tid och det är medvetet gjort så att man inte ska orka hålla på med all denna logistik. Men sparar man alla sina kvitton så finns det faktiskt möjlighet att tjäna en hel del pengar om man lägger lite tid på dessa ärenden.

Jag har lämnat tillbaka allt från resor till kläder, hotellrum och mycket annat.

Nu ska jag lämna in mitt objektiv på måndag och väntar med spänning på vad det ska säga. Det ska oxo bli skoj och se vad resultatet från skorna slutar i.

*pust*

Nu kommer snart svärföräldrarna på besök och det blir lite bubbel, sniglar och krabba till kvällsmat. JIPPIEE!

[UPPDATERING 2014-10-10]
Okey, i måndags lämnade jag in mitt objektiv till Assist Workshop. I butiken stod en man som tog emot mig och lite längre bort sitter en kraftig kille på en stol och tittar försynt ner i ett kretskort under en massagestol. Sen kommer första överraskningen då skulle jag visst få betala 600kr i undersökningsavgift.

Bara för att de ska konstatera att det är samma fel som jag upplyst dem om som så många andra råkat ut för.

Två dagar senare får jag ett email från Assist Workshop med ett antal val i där man kan acceptera, skrota eller ta tillbaka sitt söndriga objektiv.

Kostnaden var det enda som drog till sig mina blickar. De skulle alltså ha 4406kr+600kr för att reparera en liten del i mitt objektiv som kostar någon hundring.

Arg som ett bi så drar jag iväg ett svar och frågar om det är rimligt att man ska betala 60% av nypriset för en reparation. Dessutom så visar jag ett email från Canon som säger att detta är ett känt fel.

Fredag kommer den tredje överraskningen.

På flygplatsen idag så ringer en kille från RCC Service i Göteborg som ber om ursäkt för allt strul och säger att han hoppas jag ska fortsätta med Canons produkter. Han lovar nämligen att jag ska få mitt objektiv reparerat gratis efter allt strul fram och tillbaka.

Woow vilken kanon fredag det kommer bli.🙂

IMG_4874.JPG