Taggar

, , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Det kan vara en ganska stor skillnad i pris på ett nytt respektive ett gammalt objektiv.
Det jag lärt mig man ska titta efter, förutom det alla säger att ta en bild och sen zoom in och se så bilden är OK och skarp.
 
Här är lite tips
Först brukar jag noggrant kika på själva objektivet, finns det skador, sprickor eller annat, isåfall kan det finns en risk för att delar kan vara skadade.
Håll ett stadigt tag i objektivets alla delar och skaka det lite lätt samtidigt som du lyssnar efter något som är löst är alltid en god ide.
 
Sen brukar jag puts/blåsa ren linsen fram och bak om detta inte redan är gjort och kikar så inga tydliga repor eller skador syns på glaset och runtom.
Efter det så plockar jag fram en ficklampa och lyser genom objektivet, gärna mot en mörk bakgrund för att hitta defekter, mögel eller andra skador.
 
Sätt objektivet i manuellt fokus-läge och vrid runt och känn efter så den inte känns trögt. Är det ett zoomobjektiv så kolla även så att zoomen 
fungerar friktionsfritt (vissa kan vara lite segare än andra utan att det behöver vara ett problem) både i mini- och maxläget.
 
Har man möjlighet så sätt på objektivet på kamerahuset och provfota lite och se så att känns som det ska. Gå sen igenom bilderna i datorn alternativt i kameran.
 
Slutligen så ställ kameran i manuellt läge, ställ in en liten bländare (ett högt värde f11-f22 kanske) och sätt slutartiden på 3s. Skjut av ett par bilder samtidigt som du tittar
ner i objektivet när ridån är öppen så allt ser korrekt ut där nere.
 
Det finns säkert fler tips, men detta är i princip allt jag brukar försöka komma ihåg när jag ska köpa ett nytt objektiv på blocket.se eller fotosidan.se.
 
Lycka till!