Taggar

, , , , , , , , , , , , ,

Igår när Céline kom hem så hade jag precis hittat lampan som jag ville ha i vardagsrummet, en större version av den vi redan har. Det är en Random Light från Moooi som jag tror släpptes runt 2001 och 5 år senare så hade jag köpt den minsta på 50cm i diameter från dåvarande Studio77.

Och nu hittade jag den största av dem som är 105cm i diameter på blocket.se och lyckades pruta ner till 4 000kr.

Vi skulle hämta lampan med bilen längst ner på Birger Jarlsgatan nr 109b. Och ägarna ville att vi skulle komma på lördag runt 11:00, men jag vet hur det brukar bli, någon annan hinner före. Så jag sa vi kunde mötas upp runt 20:00, som igår fredag.
 
Väl där så ser vi att lampan inte riktigt får plats i en normal WV, trots stort utrymme där bak. Så en annan får knalla hela vägen ner till 4:an på Odengatan i minimalt med kläder med en förvuxen lampa på 105cm i diameter i minus 5 grader.
 
Väl borta vid hållplatsen så går lampan givetvis inte in genom dörrarna, så jag får gå in genom dubbeldörrarna där bak och dessutom åka gratis.🙂
 
På bussen så SMS:ade jag Céline och frågade om den verkligen går in genom dörren. Jag fick inget svar eftersom min telefon dog sekunderna efteråt.
 
Som tur var så fanns det väldigt lite folk på bussen, men några tyckte det var kul och frågade om jag köpt en lampa och om jag inte hittade större.
 
Vad som kändes som en evighet slutade med att det var min tur att gå av bussen med jumbolampan.
 
Tänkt om lampan inte går in genom dörren där hemma tänkte jag de 300m man får gå från busshållplatsen. Så jag började planera i skallen för att hissa upp lampan in genom fönstret eller balkongen våningen ovanför. Och tänk om den inte går in i porten in till gården, hur gör jag då?
 
Väl hemma så ser jag att dörren är större än jag trodde från början och den går lätt i och inom 15 min så har jag flyttat runt 3 lampor. *Phew*
 
 
Vi valde att flytta den minsta på 50 cm från vardagsrummet in i sovrummet med en klar lampa för skuggspelets skull. Och jättebjaffan satte vi i vardagsrummet.
 
photo-2
 
Det tog Bertjan Pot 3 år att ”uppfinna” Random Light och nu har lampan redan blivit en design klassiker som passar utmärkt i de flesta hem och kontorsmiljöer.

Lampan är tillverkad i fiberglas som doppats i epoxiharts och som lindats runt en plastboll.

Epoxi är en härdplast som stelnar med hjälp av en härdare och tillhör gruppen epoxiplaster. Epoxi baseras på kondensation av epiklorhydrin och bisfenol-A samt en härdare (ofta diaminer). Plasten är transparent men kan färgas. Materialet utvecklades av IG Farben i Tyskland 1939. Från början var epoxi avsett för limning av metaller och gjutning men har efterhand utvecklats till stor mångsidighet. 
 
1620746_10153818342210647_970091467_n Stockholm Moooi Parre