Taggar

, , , , , , , ,

Inte helt oväntat så är årets ord enligt Oxford Dictionaries – Selfie. Som betyder i princip att du tar en Egobild med din smartmobil eller webkamera och laddar upp den på Instgram, FB, Twitter mm.
 
ego-in-mirror
Till Selfie har det kommit en hel drös med andra roliga besläktade ord som är ganska kul. 
Om man tränar och tar en bild på sig själv, som ett antal personer jag känner gör så har man gjort en – Welfie
En hårbild är – Helfie
En bild när man är full blir – drelfie
Och för möbler så blir en bokhylla en – Shelfie
En Delfie – definieras som en bild på pappa (Dad), hunden (Dog), oförklarligt död…
Och för mamma, mustasch, man, måndag – Melfie
Belfie – En bild på din bakdel
En av de mer populära verkar vara Legsie – där fotot föreställer en person med utsträckta ben, med någon form av glamorös, passande bakgrund synlig
 
Hurvida detta kommer att explodera eller stanna inom vissa utvalda ”kretsar” förtäljer inte historien. Även om Selfie tydligen kan spåras tillbaka ca 10 år.
 
Dock kan jag konstatera att ens Instagram och FB formligen exploderar av elfies av olika slag. Dock vanligast är väl welfie och selfie vad jag kan se iaf.🙂
 
Om allt detta beror på ett kraftigt ökande behov av bekräftelse vet jag inte, men uppenbarligen är att många av mina vänner nog behöver hjälp.
 
På det personliga planet så är det mest matbilder, möbelbilder eller några resebilder som jag brukar posta. Kanske tripfie (ett ord jag precis kom på kan bli mitt nya ord för en person som fotar sig själv utomlands)😉
 
infographic-selfie-post