Taggar

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

En av mina bästa kompisar som jag känt i säkert 33 år och 4 månader har ganska nyligen fått barn med en tjej från Luleå. Han jobbar som kapten på en oljetanker som är över 300m lång och tuffar runt i Europa och Brasilien. 
 
Nere i Malmö i Hansacompaniets hus har de en liten tvåa som han bott i säkert 15 år, nu när de skaffat barn och han fått en ny titel …kapten så tyckte han att 198 kvm 6 r.o.k är rimlig yta att bo på tills de köpt en lägenhet. Denna hyreslägenhet i två plan ligger på taket av Hansacompaniet.
 
 
Två roliga ting.
 
1. När jag gör en sökning på Hansacompaniet så dyker HansaBaby butiken upp på kartan.
 
Skärmavbild 2013-08-26 kl. 08.33.55
 
 
2. Själva flytten före och efter och till detta krävs en lite historia.
 
-Hej, läget?
-Bara fint, sitter hos en kompis på middag säger jag.
-F-n jag är så j-vla trött idag. Har flyttat hela dagen i princip.
-Förresten, kan du inte låna mig 5000:-?
-Ehh! Visst, räcker det då?
-Nä, sätt i 7000:- istället säger han. Jooo, du förstår den där flytten den blev lite dyrare än jag trodde, säger han (jag hade sagt till honom att det alltid blir dyrare än man tror), den landade på 12 000kr ….eller nä, 13 158kr.
-Men vaddå, hyrde du inte in lite starka grabbar? Det skulle ju gå så sjukt snabbt allt.
-Joooo men så här… Igår (lördags) packade jag det sista i gamla lägenheten och vid nio på kvällen så tänkte jag att jag skulle ta en bit mat nere på Pickwick och en bira innan jag somnade. Väl uppe så kom jag precis på innan jag skulle lägga mig att jag hade glömt att betala, så jag rusade ner till PickWick igen. En öl till kanske inte skulle skada tänkte jag trots att jag var trött som ett djur.
 
Det var lördag och vi var nog 3 sällskap inkl mig trots lördag. Då börjar en blondin och en mörkhårig tjej med silikon att hångla med varandra. Efter ett tag så bjuder de in en liten nerd att sätta sig med dem. (vid detta laget står alla bartenders inkl jag och tittar)
 
Tjejerna frågar om killen vill följa med hem under tiden de har lite skoj med varandra men på ett villkor att han ger f-n i den blonda tjejen, eftersom tydligen är den mörkhåriga lite svartsjuk. Då börjar plötsligt nerden att förhandla och fråga om han inte kan få klämma lite på henne oxo.
 
Kompisen sitter nu som förstummad tillsammans med alla i baren och stirrar och efter ett kort tag så lämnar sällskapet om 3 baren. En stund senare vid halv elva går kompisen upp och somnar inom 3 min. Säger han!
 
Klockan 6 på söndagen vaknar han och börjar fnula och packa det sista. Vid 10:30 kommer flyttfirman, punktliga och tre grabbar.
-Det kostar extra på söndagen, typ 1400:- i timmen säger han till mig.
 
-Det ingår ingen bil eftersom jag ska flytta inom huset, från min gamla på 4:an upp till taket.
-Jaha, blir inte det väldigt mycket springande då?
-Jo, men jag har klockat turen, det tar ca: 4 min en väg och de hade med sig varsin kärra som de staplade en massa lådor på. Och så springer de i korridorerna upp till hissen på andra sidan huset och tar den upp.
-Ahaa, säger jag.
-Jag tänkte att jag skulle effektivisera deras jobb lite så att de slipper att gå in i lägenheten och på så vis sparar jag lite tid.
-Det låter som en bra plan.
-Ja, öppnar fönstret så det inte ska bli så varmt i lägenheten och börjar bära ut lite lådor som jag ställer längst väggen i trappan som de lätt kan plocka upp. Det är bara det att när jag ska lyfta upp låda nummer 3 så blir det ett kraftigt drag i lägenheten och dörr j-veln smäller igen.
-Du skojar, nu måste du väl skoja säger jag under kraftiga skratt-attacker?
-Nä, det är sant.
-Haha!! Snälla berätta EXAKT vad som gick genom din hjärna precis när du hör dörren smälla igen?
-Well, jag tänkte att, ligger inte nycklarna på bänken där inne i hallen. Jag känner inte i fickorna eller får någon panik …de första sekunderna iaf.
-HAHA! Detta gjorde min dag, säger jag.
-Jo, urkul. Jag ringer till PG som har reservnycklarna, men han är ute och jobbar. Och flyttgubbarna har jobbat i typ …10 minuter och de kostar för h-vete 1400kr/tim, fattar du nästan skriker han i örat på mig.
-HAHA, ja du sa det.
-Snabbt som f-n ringer jag till låssmeden medan killarna kilar ner och beställer vars en burgare. -Hej, är det låssmeden? – Jaaaaa, säger killen tydligen lite tveksamt. -Jag har låst ute mig och behöver hjälp snabbbbbt. -Okey, var bor du? Kan du beskr… -Skit i det, se bara till och kom hit fort som f-n, jag har flyttgubbar som kostar 1400kr/tim. -Okey, jag kommer om trettio säger låskillen.
 
40 min senare + 3 min för att öppna dörren så är han 1100kr fattigare, men flyttkillarna kan fortsätta jobba.
 
Det lät iofs mycket roligare över telefon än det gör i en blogg, men detta måste varit den absolut roligaste flytt jag någonsin hört. hahaha
 
Skärmavbild 2013-08-26 kl. 09.13.20 copy