Taggar

, , , , , , , , , , ,

Förra lördagen var vi ute i det fina vädret som resten av Sverige verkade vara. En brunch i SoFo följt av ett vätskestopp på ICA ringen och sen ner till Långholmen för lite sol.

Inne på ICA noterade vi en liten tunn kille i 50-årsåldern med rullator och som såg väldigt sliten ut. Kanske en gammal alkis, utan att på något sätt döma någon.

Vid kassorna så hamnade vi efter denna lilla slitna herre som skulle inhandla några bärs.

Smått skakande tassar plockade upp en svart skinnplånbok med en dragkedja som han kämpade med i minst 10s innan han frågade 22-åringen i kassan.

-kan ni hjälpa mig sa han och sträckte fram hela sin förmögenhet med armar tunna som spagetti.

-Jag har ont i mina armar säger kassörskan då.

-Kan ni hjälpa mig säger han ännu en gång, precis som han lossats att han inte hört vad hon sa.

Tjejen i kassan sitter bara där som ett fån.
Då vänder killen sig till mig och frågar om hjälp.

-Självklart säger jag såklart. Vad kostar kalaset så ska jag hjälpa dig.

Så jag öppnar hans plånbok, tar fram 2 Guldpengar, en femma och en krona.

Inte var det på något sätt tungt att hjälpa en medmänniska i behov.

-Tack, mumlar den lata 22-åriga kassörskan.

Ingen av oss säger något utan båda sällskap betalar och går därifrån i tystnad.

Personligen blir jag så j-vla förbannad när jag såg detta. Hur svårt kan det vara egentligen? Hade hon bakterieskräck? I såfall undrar man varför hon inte använde handskar när hon hanterar så mycket skitiga pengar dagligen.

Hade hon värk i armarna så undrar man varför hon sitter med ett monotont arbete som kassör?!

Här skulle man vilja spola fram tiden 50-år för att se henne i samma situation. Suck, ibland blir man så trött på dessa respektlösa ungdomar.

Vem bryr sig om han är alkis?

Han är ju en människa och har rätt till samma respekt och hjälp som vilken annan människa som helst.

Det gjorde iaf min dag eftersom jag kunde hjälpa en medmänniska.🙂