Taggar

, , , , , , , , , , , , , , ,

Idag uppmärksammar vi våra kvinnor och kampen för jämställdhet mellan könen.

Viktigt att belysa är att vi i grund och botten alla är människor, men dock så finns det ett antal olika parametrar som skiljer oss åt rent fysiskt sett.😉

Så som att kvinnor kan föda barn eller att vi män är rent fysiskt starkare. Denna fysiska styrka som vi män besitter bör vi samtidigt använda för att hindra ex vis. alla hedersbrott i världen och att göra allt i vår makt för en rättvisare värld. Så vi framförallt slutar att titta på var någon kommer ifrån, vilket kön eller hudfärg hen har.

Vi ska inte hindra att fler kvinnor kommer in på maktpositioner om det visar sig att de har bättre utbildning och erfarenhet för en specifik roll. Personligen gillar jag att jobba med en kvinnlig chefer, eftersom ofta kommer det fram nya och annorlunda idéer och förslag. Vidare så skapar det en dynamik i gruppen och vi män som ibland kan bete oss lite tramsigt och flamsigt städar upp detta till det bättre om det är en jämn fördelning mellan könen. Missförstå mig inte nu men, vi blir lite som ståtliga tuppar i en hönsgård.

Kvinnor har ibland mer konstruktiva lösningar på problem som jag personligen ibland kan ha haft svårt att se, och om det beror på att jag är man eller inte tänker utanför lådan vet jag inte.🙂

Dock har jag en hel del kvinnor att tacka för där jag är idag, och den främsta av dessa är mamma, även om hon endast var med mig den första hälften av min livstid.

 

På IBM så har vi flera fantastiska kvinnor på många höga positioner; Högsta hönset är en kvinna, vår SWG chef är en kvinna, vår förra kvinnliga SWG-chef gick vidare till en högre position inom bolaget i USA, min förra brand chef fick ny roll och hon flyttade till Ryssland och vi har även många duktiga kvinnor  som säljare hos oss. Många av våra bästa konsulter är ex vis kvinnor mm mm.

Jag skulle säga att IBM är ett företag som sätter väldigt stort fokus på en jämn fördelning mellan könen och som först och främst tittar på personens kvalitéer framför  kön eller hudfärg.

Andra företag är inte lika framåt som vi på IBM är, vilket framgår i SCB’s ”På tal om kvinnor och män. Lathund om jämställdhet 2012”

Så ett stort grattis på er dag till alla fantastiska och starka kvinnor där ute!!!

Starka kvinnor Kämpa