Taggar

, , , , , , , , , , , ,

Två bilder från nattfotograferingskursen hos Mästerfoto i torsdags.

Grizzly Patrik och bron vid Hagaparken.

Grizzlyn skapades med en ficklampa som Max använder och ”ritar” runt Patrik. Kameran är en Canon 5D MKII med ett 24-105mm f4. Inställningarna: 20″ f10 ISO100 och ett tungt j-la stativ som måste bytas ut.:/

Hagaparken bron användes samma utrustning. Inställningarna: 15-20″ f20 ISO100 har jag för mig. Det gällde att parera bilarna och ljusen så att det kom bilar från båda hållen. :0

Lite anteckningar från Mästerfotokursen
Fotokurs 2012-02-14
Iso800 max
Högre iso mjukare bild
Ljussteg/bländarsteg

UV filter iso200 1/100 f9 allt klart
Polariseringsfilter gå ner 2steg
ND (Neutral Densitet filter) tar bort ljus för att komma ner i slutartid eller bländare (kort Skärpedjup vid dagsljus)

Ljusränder gå omkring med en ficklampa på Bulb trådlös utlösare.

30min exponering för att få långa (Max 15min på Canon för sensorn blir varm)

Göra en stjärna använda en bländare f13-f22.Blocka ut en del av solen med ett träd eller lampa.

Stjärnfilter 4 eller 6 kors för att få stjärnljus på stearinljus mm. Videbergsfoto (karlavägen) finns det säkert billigt stjärnfilter.

Max hade ett stjärnfilter som sällan används men som kan skapa häftiga discoeffekter på nätter ex vis. Ska nog kila bort och se om jag inte kan fixa ett för skoj skull.

Har insett efter kursen att man kan få ganska häftiga effekter med stativ. Patrik visade bl.a. En bild på en stjärnhimmel där man kunde se stjärnorna som långa sträck när jorden roterar sakta sakta. Det var en exponering på 30mim.

Tydligen så är det strul med just Canon 5D’n iaf för den kan inte exponera längre än 15min för annars blir den för varm; berättade Patrik.

Trist om man ska spela in en film eller göra längre exponeringar😦

20130216-162539.jpg

20130216-162545.jpg