Taggar

, , , , , , , , , ,

Eller kanske inte riktigt fattigare, men det känns så iaf när vi igår skrev på för en ny lägenhet på Heleneborgsgatan 7 på Söder. Efter att ha kikat på ca: 50st lägenheter samt totalt 10st kommande visningar nästföljande 2 söndagar. Så jag började kvällen igår med att radera alla visningar av lägenheter och förpassar detta till långt in i framtiden. 
 
Om vi spolar tillbaka lite så var vi i söndags och kikade på 4-5 lägenheter i vanlig ordning på Söder och Kungsholmen. Den första höll vi nästa på att försova oss till och det var just Heleneborgsgatan. Vi skrev upp oss och sen gick vi snällt vidare till nästa lägenhet. Efter dagens visningar så var det ganska klart att båda ville ha etage lägenheten som låg ute för 4 430 000 SEK med sina 74 kvm gjorde detta strax under 60TSEK/kvm vilket var lite i underkant för lägenheten. Och med 25st personer som anmält sig som intresserade så var det lite svårt att veta vilken strategi vi skulle köra. Ska man försöka skrämma folket och i såfall hur mycket ska man lägga, ska man lägga första budet, ska man vänta tills budgivningen stannar och sen fläska på lite??
 
Vår strategi var att jag ringde upp mäklaren på söndagskväll och berättade att vi var väldigt intresserade, han hade inte fått in några bud ännu så jag kände det som om folk satt och avvaktade att starten skulle gå. Så jag sa att vi är beredda att lägga 4 800 000 SEK, vilket är nästan 400 000 SEK upp och fortfarande ett bra pris enligt mig. Samtidigt påpekade jag för mäklaren att vi önskade att detta bud gick fram till säljaren omgående och att han skulle se till att få upp budet på sidan.
 
Mäklaren hade lite undanflykter med möten och liknande innan vi fick upp vårt bud på måndag eftermiddag. Detta eftersom att det fanns ännu en visning på kvällen.
 
Sen sa jag även till mäklaren att vi ville stänga affären omgående och bad honom att pressa de redan avvaktande intressenterna. Han lovade att klockan 12:00 på tisdagen så stänger han budgivningen.
 
Sagt och gjort, på måndagskvällen (efter mitt SATS pass) kilade jag och Céline in på visningen igen, mäklaren kände inte igen oss så han berättade stolt för alla som kom in att det låg ett bud på 4,8MSEK redan. Sen gick vi omkring och kikade och så fort vi stod nära något par så sa någon av oss jaaa, 5 MSEK max 5,2MSEK lägger vi, vad tycker du. Och så gjorde vi under hela visningen tills alla hade gått.
 
Därefter så presenterade vi oss för mäklaren och snackade lite med honom ännu en gång att vi ville stänga ASAP.
 
Tisdag morgon så var det för mig iaf. väldigt nervöst, in till Kista på kontoret och bara avvakta samtal från mäklaren. Klockan tickade VÄLDIGT långsamt igår ska jag säga och minuter kändes som timmar och timmar kändes som dagar…
 
Så var klockan 12:00 och vi kilade ett gäng på Boscherian för att käka lite lunch och precis när jag ska gå in så ringer mäklaren och säger att det varit väldigt svårt att få tag på folk och att om vi ville så kunde vi få skriva redan 13:30 på Östermalmsgatan 1.
 
Céline och jag rusade båda iväg till adressen där mäklaren har sitt kontor från var sitt håll. Céline såg lite nervös ut och själv var jag ganska skakad. Vi har trots allt kikat på cirka 50 lägenheter och trodde båda så sent som för en vecka sedan att vi inte skulle hitta något. 
 
Sen var det bara att skriva under och nu ska vi betala in handpenningen på 480 000 SEK vilket låter som sjuka pengar, handpenning 480 000 SEK. Det får man för h-vete en fin bil för :O
 
Nåja, efter alla avtal var underskrivna så firade Céline med en migränspruta och en juice och jag festade loss på ett paket tuggummi från 7/11. Men på lördag så fyller jag år och då ska vi nog passa på att fira ordentligt. Ska köpa en flaska Cristal eller Dompa tror jag.
 
Nu har vi redan börjat att planera för lägenheten; kakelugnen måste provtryckas och sen måste vi få in offerter för att se vad det skulle kosta att dra rör/slang till skorstenen, Kaklet i köket ska ner och bytas till någon mosaik variant (min polare Ramin fixar nog detta) och sen vill vi bygga garderober från Elfa uppe i sovrummet.😀
 
Lite bilder för den som är intresserad.
Porten Karta BalkongenNedre plan Nedre plan Nedre plan Nedre plan
 
 
Länk till ALLA BILDER