Taggar

, , , , , , , , , , , , ,

Igår så vann jag på Lotto, japp högsta vinsten 20kr. Efter en snabb fundering så bestämde jag för att skänka hela vinsten i form av en kaffe med mjölk till en av stans kvinnliga uteliggare på Hornsgatan. Och så var den vinsten borta och vi båda lite gladare.

Vad jag däremot aldrig gör är att skänka pengar till tiggare. Speciellt inte till de som strategiskt har placerat sig runt Stockholms tunnelbanor eller springer omkring med en krycka och lossas vara handikappade. Trots detta ser hur många människor som helst som ger en slant eller två.

Två händelser är dels orsaken till att JAG inte skänker något till dessa; ett) En sk. hemlös stod och tiggde på röda linjen och då ringer det och hon fiskar upp en iphone ur innerfickan och svarar. två) Efter att har haltat omkring med en krycka så tar mannen kryckan under armen och går när han tror att ingen ser. Och just det, tre) en gång i Rom, Italien så gick vi förbi en dam som satt sig på en trottoar mitt i centrala Rom. Hon var fullt upptagen med att linda in sitt ena ben som hon böjde bak och paketerade så att det skulle se ut som om hon hade amputerat halva benet.

Detta är fan bedrägeri och gör mig förbannad och ledsen pga alla utsatta som verkligen inte får någon hjälp.

Inte heller gillar jag att köpa Situation Sthlm av hemlösa som luktar sprit eller är uppenbart berusade. Annars så brukar jag försöka hitta folk som är behov av lite hjälp överallt där jag uppehåller mig, Sverige eller utomlands. jag föredrar att ge direkt till den som är utsatt och inte via några hjälporganisationer, då jag anser att det är alldeles för lite eller inget alls som slutligen landar hos utsatta.😦

 

Om man vill bidra så finns det exempelvis Majblomman som är Sveriges största barnhjälpsorganisation jobbar för att bekämpa bla. barnfattigdomen.