Taggar

, , , , , , , , , ,

Okey, äntligen har jag handlat min Julklapp för i år. Det blev en begagnad Canon 5D MK II från blocket.se. Jag vet att många fotografer inte skulle ta en begagnad kamera i sina händer, men det är deras problem. 15 000 SEK för ett kamerahus är fortfarande mycket pengar, speciellt eftersom fotograferingen endast är en hobby i nuläget.
 
Canon 5d Mark II
 
 
Med kameran så fick jag lite garanti, 2GB Ultra minneskort, 8GB Extreme minneskort, kameran, ett 50mm f1.8  och en ganska så snygg kameraväska som jag saknat. Hela kalaset gick på 8700SEK vilket jag tycker är ett riktigt bra pris. Kameran har bara gått 2700 exponeringar och var i princip i nyskick utan en enda repa. Dessutom fick jag med ett papper på en gratis rengöring.🙂
 
Köpte en smidig USB->CF-kort läsare för 199:- och passade samtidigt att uppdatera firmware:en till 2.1.2 från 2.0.9. Dock inga större justeringar här mer än förbättrad prestanda för UDMA Mode 7 CF kort.
 
Funderar på att köpa ett nytt minneskort, något av följande.
  • Lexar Professional Compact Flash 1000x 16GB
  • SanDisk Extreme Compact Flash 32GB

Någon som har erfarenhet av dessa minneskort eller liknande?

Kan säga redan nu att jag är kär i min nya kamera. Sen är frågan om jag ska sälja min 550D eller behålla den såklart. Men det lutar åt en försäljning med tanke på att jag har ett gäng objektiv som jag vill kränga av tillsammans med den.

 
Första testen blev på Skansen och här är en helt obearbetad bild.
Skansen december
 
 
Ser riktigt kall ut, men som tur är så ryktas det om lite varmare väder redan på fredag. Så passa på och plocka fram bikini och badbyxorna.
Väderleksrapporten