Taggar

, , , , , ,

Vet inte hur andra jobbar med sina bilder, men för mig så fungerar det såhär. Jag plocka ut ett par bilder och så jobbar jag med dessa ett tag och lägger upp dem. Någon vecka senare så går jag kanske tillbaka till bilder jag tagit för ett år sen och plockar då ut några bilder där istället. Vilket innebär att jag hoppar väldigt mycket mellan olika händelser.
Sen funderar jag just nu på hur man ska tagga och märka upp bilder med färger, betyg och flaggor i Lightroom.
 
I dagsläget så har jag ett system som ser ut såhär på ett ungefär.
1. Taggar ett antal bilder med lite övergripande namn så som plats och en nivå ner.
2. Sen flaggar jag ett antal av de bilder i mappen som jag vill redigera och då får de en Pick (P), dessa hamnar i smart folder som jag kallar Redigeras. De jag vill radera klickar jag Reject (x) och de hamnar givetvis i mappen Delete
3. Alla Redigeras fixar jag till, byter namn på filen och sen grön-markerar jag dessa samt försöker sätta ett betyg på 1-5 stjärnor. Givetvis så plockas Pick-flaggan bort. Detta gör att bilderna hamnar i mappen Klara. Och här sparar jag full-format på bilden, vill jag sen ha en mindre kopia så öppnar jag den i PS, justerar storleken och sparar den i Jpeg på skrivbordet.
4. Eventuellt senare så fyller jag på med lite fler taggar.
 
 
Några bilder från augusti 2012 när jag var på ön Curacao i Västindien och hälsade på min polare, Johan. Redigerade i Lightroom och Photoshop såklart.
Pelikan dyker
Pelikan i vatten
Johan blomma