Taggar

, , , , , , ,

Sitter och kopierar mitt iPhoto bibliotek på 67GB bilder + 2GB som ligger utanför samt 10-15GB som ligger på min gamla trötta windowsburk. Men de får faktiskt ligga kvar så länge.
 
Har länge kört på iPhoto och uppgraderat 3 full versioner, men nu känns det som det är dags att lämna iPhoto. Efter att ha sett några av fördelarna hos Eszter så gjorde jag slag i saken ikväll, men det kommer ta tid. Först ville jag ha minst 3 kopior på mitt bibliotek om något skulle gå illa och en tar ungefär 45-60 min. Nu är iaf det gjort och jag tänkte börja migrera, men tydligen är det inte det lättaste och jag vill inte tappa alla mina taggar, GEO-Spots, kamera modell och allt annan metadata som ligger lagrad.
 
Såg att det var någon som rekommenderade att man skulle köra via Aperture, så detta blir mitt första experiment. Importera hela iphoto lib i Aperture och sen vidare från Aperture till Lightroom.
 
Aperture Status
 
Så här långt har det gått på 30 min, så den får stå och tugga inatt och sen kikar jag lite imorgonbitti och ser vad som har hänt.
 
Ska följa lite av vad denna killen har gjort…
 
[…]
Okey, nu på morgonen så var det klart och det gick väldigt smidigt. Allt låg i princip som det gjorde i iPhoto, dock så ökade filstorleken med cirka 10-13% av någon anledning. Nu så måste man exportera ut varje projekt med undermapp from Aperture biblioteket bara för att Lightroom jobbar med filer och mappar istället för ett låst lib som Aperture och iPhoto.
 
[…]
ApertureFile – Relocate Original på 10 000 bilder i 100-talet projekt ut till en backup disk är klart. Sen var det bara att Importera och Välja Add i Lightroom (LR) för att lyfta tillbaka bilderna från Backup disken till min gamla disk. Nu såg jag plötsligt att 20-25GB.
utrymme har frigjorts jämfört med storleken från iPhoto. Detta är en enorm besparing av utrymme för mig då jag alltid låg precis på gränsen av min disk. Förmodar att detta är vissa ändringar som jag har varit inne och gjort på mina bilder i iPhoto. Programmet verkar skapa en ny kopia när man varit inne och editerat en bild, bara så att man ska kunna gå tillbaka till originalet senare. Ganska meningslöst för min del dock.
 
Så summa kardemumma var att jag fick +20-25GB mer utrymme på min SSD. Har bättre koll på mina bilder med funktioner så som Keywords och färger. Det kommer även att gå i ett nafs att få en vettig struktur på mina editeringar 10 000 bilder, och som tur är så har jag inte lagt över de andra 12 000 bilderna som jag har liggandes på en HD i lådan. Sen kommer det att bli lättare att göra en hel del, så användande av PS kommer garanterat att minska drastiskt.