Taggar

, , ,

Idag sitter jag på vårt HQ och lyssnar på en Fotoworkshop med naturfotografen Magnus Lindbom. Detta är nummer 1 av 2 och just nu har vi gått igenom teknikdelen och ska komma in på de roligare delarna. Har fått se ett gäng fantastiska bilder och fått en hel del bra tips såhär långt, men det är så mycket info att ta in. Sitter och tar anteckningar i Evernote under tiden. Deltagarna är mestadels äldre damer och herrar +55 kanske och så jag, yngre medelåldern. Ganska intressant att det är så pass mycket äldre människor som intresserar sig för foto idag. 1,5 tim av ca 3 avverkade.

Hemsida: http://www.magnuslindbom.com eller http://www.creativeadventures.se

[…] Notes för den som är intresserad

Magnus Lindbom Nikon 2012-12-15

Teknik & Utrustning
Gråfilter köp ett runt heltäckande.
  • Landskap
Vidvinkel – Kan plocka ut en större förgrund
Bländare f8-13 för att slippa diffraktion
Stativ och köra långa slutartider
Använd manuell fokus
ISO100 (höj bara om man verkligen behöver det)
  • Bländare
Att blända ner: Bländare påverkar både slutartid och skärpedjup. 2,8 – 4 – 5,6 – 8 (—>; Blända ner)
När man bländar ner så blir det längre omfång. Man får längre skärpedjup längre bak jämfört med fram. Sätt fokus på 1/3 in i bilden.
Större värde = Större skärpedjup
  • Diffraktion
När man gör bländaren mindre (f22) så uppstår en diffraktion. Det ser ut som man har fotat inne i ett fönster, inga kontraster.
  • Slutartid
När saker och ting rör sig annars spelar det ingen roll.
1/2 – 1s slutartid för att göra grumligt Gråfilter (för att få längre slutartid/dämpa ljuset 20-30s ex vis) för att göra vattnet lite dimmigt. För skulle man ta utan gråfilter så skulle bilden bli helt vit. Ett 10 stegs gråfilter motsvarar cirka 30s mitt på dagen. Med ett 5-stegs så blir 1s på dagen ett 30s.
  • ISO-tal
På stativ fota alltid med 100 om möjligt. Om man är i skogen och det blåser så kan det vara vettigt att höja ISO för att få det lite skarpare bild.
Fota Norrsken – Höj ISO400, 30s och bländare f30
Längre än 30s för stjärnor så blir det bara streck
  • Vitbalans
Styr färgtonen i bilden. Sätta på 6000Kelvin för att få med blått resp gult hem.
En bra exponering = hur ljus bilden blir.
  • Histogram
Svart till vitt
Dra upp ljuset då slår det i höger sidan (bränna ut högdagarna) Himlen blir helt vit. Histogrammet ska ligga inom rutan inte för långt åt något håll. Det ska fylla ut hela vägen vänster till höger. Det är bättre att flytta det till höger, mer toner (expose to the right) får bättre bilder.
Om man ska fota snö så ska det ligga långt till höger.
För att göra en bild ljusare eller mörkare så justera tiden och om inte det går så använd gråfilter och ISO.
Om man fotar ett hårt ljus, mer kontraster än kameran klarar av. Då kan man kompensera med gråfilter för att jämna ut ljuset.
Ta en ljus bild och blända sen ner till så den blir mörkare och använd sen HDR mjukvara för att få med himlen.
  • Filter
Polfilter – ta bort reflexioner och blänk i vatten, något snyggt i vattnet eller löv ex vis. Man kan vrida från 0-100%.
  • Ljus – Motljus, medljud och sidoljus
Riktning och kvalitet på ljus
Motljus
För att lyfta fram olika objekt, löv träd osv…
Framåt flackt ljust för att lyfta fram de olika delarna. Lite delar i skugga och lite i ljus
Mot/sidoljus – plockar fram stammar och lite 3d känsla. Lite glödande känsla på ena sidan lyfter fram objekten och skapar ett djup.
Medljus (kommer bakom) blir landskapsbilder väldigt platta. Men i trånga dalar och fjällmiljö kan det bli bättre. Fördelar oftast ljuset lika, väldigt tråkigt.
Indirekt solljus – När solen går upp så börjar den studsa mot molnen som sen studsar ner (ett reflekterat ljus) gör bilden värdigt mjuk och färgstark himmel.
Direkt – Får sista solljuset.
Morgonljus finare riktning på ljuset och lyfter fram färgerna mer, kan skapa dimma pga temperaturskillnader (reflekterar ljuset) Skuggor, 3d feeling
När det ser bra ut – då är det för hårt ljust för kameran. Alltså små skiftningar uppfattar kameran som större skillnader. en 5% ljusskillnad kan vara en enorm skillnad på en bild.
Om ex grått ljus och snö, istället för att bara ta en grå horisont, ta med en bit av kusten istället.
Ljus kan vara bra på olika sätt, där en bild fungerar i ett ljus och en annan bild i ett annat ljus. Se möjligheter i alla typer av ljus UTOM i absolut dagsljus.
Ute efter stormigare känsla så gärna lite gråa moln.
  • Komposition
Välja vad man INTE ska ha med i bilden? Vad är värt att ha med för att göra den spännande?
Tänk som ett sätt att arrangera olika element i bildytan för att skapa behagliga bilder. Hitta balans i bilden hur saker är utspridda i bildytan. Att få alla element att samverka i en bild.
There are no rules for good photographs there are only good photographs. – Ansel Adams
  • Bildformat
3×2 har de flesta sensorer men ibland vill man köra 5×4, 9×10 eller 1×1 (Kvadratiskt)
Välj ett format som passar det du fotograferar
Stående – svårare i 3×2, blir väldigt avlångt
Panorama behöver inte vara stora vyer, det kan vara fota endast träd
  • Destillera – att förenkla, att hitta ett utsnitt/en idé
Hur man kan tänka för att bygga sin bild.
Vad ska jag fotografera? Hitta en grundide och utsnitt. Ju tajtare man tar desto mer kan man välja bort.
Ta bort allt som inte tillför något. Hur mycket ska jag plocka bort (Sweet spots) Går man för långt så tappar man bilden.
  • Perspektiv
Förhållande till var står jag och vad har man för brännvidd. Relationen däremellan. Vidvinkel kan gå närmare delar av objekten för att skapa olika perspektiv på samma bild (bara ändra brännvidd)
Dimma ex vis framhäver sig mer i tele än vidvinkel.
  • Vidvinkel
-Förgrund, mellanparti och bakgrund
Ställa sig närma objekt i förgrunden för att välja ut något som är intressant.
Vidvinkel måste man tänka något som kan passa som förgrund. Tänket med vidvinkel gå och leta en förgrund.
  • Färger
Jobba olika färger för att skapa ett djup i bilder, Blått och gult eller rött mot grönt. Olika infallsvinklar i form av form, färg, linjespel, ljus eller enhetlig ide. Begränsade färgskala.
  • Separation – Mellan ytor
Separera ex stenar från varandra så bilden inte faller ihop. Mycket luft eller bryta rejält
  • Svartvitt
För att se saker tydliga mellan komposition och ljus. Det blir mer påtagligt än i en bild med färg.
  • Intima Landskap – Bilder utan horisont
Lose the horizon and widen our horizonDavid Ward
vidvinkel, lite lägre fotat på stenar, lite våta lite torra.
Sometimes you can tell a large story with a tiny subject.Elliot Porter
Leka med former när man går nära (vidvinkel eller zooma) De här stenarna är fina med från vilken vinkel, med vilket objektiv. Var är sweet spoten?
Uppgift till nästa gång Minimalist / Enkelhet 2 bilder tema natur
Hur mycket ska man ha med och när blir det för enkelt. Få element men göra så att bilden lever vidare. Hur mycket ska man ta med i en bild. Vad är med i bilden.
</div

20121116-184811.jpg

20121116-184819.jpg

20121116-184824.jpg

20121116-184830.jpg