Taggar

, , , , , ,

Den ville inte koppla upp sig mot hårddisken så jag tänkte att då startar jag väl om min lilla älskade trådlösa backup station Apple TC som även fungerar som router. DUMT! Den tvärdog och allt som hände var att en orange lampa tändes och en lite fläkt startade upp 2 sek och sen inget mer. 
 
Postade på Apples forum och fick tipset av en snubbe som tydligen fixat en hel del TC genom åren – byt bara ut hårddisken och sen fungerar den igen. Så jag kilade ner till Webhallen och köpte mig en 2 TB Western Digital 3.5″ HD som ersätter den gamla på 1 TB igår kväll efter jobb.
 
Allt man sen behövde göra var att använda en fön för att få bort gummimattan från TC:en och sen skruva upp 8-12 skruvar. Plocka ut den gamla disken, hoppa på den några gånger, slå 8 hammarslag och sen släppa ner den i asfalten från tredje våningen.
 
Sen var det bara att koppla in den nya och smacka ihop lådan. Gummimattan låter jag vara av eftersom en hel del TC lider av att de blir för varma och då smälter ett gäng transistorer på den och man får byta hela strömaggregatet istället.
 
Så nu har jag ett fungerande internet och en 2TB TC istället som fungerar fantastiskt bra. Monteringen tog kanske 15 min och det var det väl värt.