Taggar

, , ,

KLM flygning från Alanda 06:25 igår och landa på Schipol i tid 08:35. En lång promenad till gate G8, tog säkert 20min med bra fart. Vidare 09:50 och land i Curaçao 12:50 lokal tid. Smidig resa, med ganska så OK mat på planen. Dock satt jag på 29G och där var halva utrymmet under stolen blockat. Som tur var satt ett barn bredvid så jag snodde allt hennes utrymme utan att skämmas nämnvärt. Väl på flygplatsen så var det i princip bara att knalla igenom säkerhetskontrollen och få sina stämplar. Definitivt inte samma misstänksamhet och långa väntetider som i USA. Här var det raka spåret, men det tog 6-7 varv av samma väska innan jag fick tag på min. Johan sa att det är vanligt här, och han borde veta som bor här och dessutom är pilot.

Att det var 34 grader i skuggan och att det var nästan noll i luftfuktighet gjorde inte saken bättre. Växlade till mig pengar direkt på flygplatsen eftersom det finns risk för skimming och att det alltid tar extra lång tid när man betalar med kort här. Man kunde tydligen inte heller lita på automaterna inne i stan enligt honom. Som en van ortsbo så susar vi fram över ett kokande landskap av palmer och oljeborrtorn inringat av Karibiska havet.

Vid kom fram till de sjysstaste lägenheterna med egen radiostyrd port för bilen. Här har vi en sjysst pool som delas mellan 10 piloter och deras vänner, fruar å älskare… Runt poolen ligger det 10 baden-baden och allt är nybyggt, juni i år.

Johans krypin ligger på första våningen och startar med en 10 kvm stor altan med ett stort bord som upptar hälften av ytan med sex stolar. Ett par skjutdörrar visar vägen in i lyan där man först kliver in i ett litet vardagsrum med kabeltv och soffa, in till vänster har man ett öppet kök och mittemot en toalett med dusch. Två sovrum med dubbelsäng, en stor garderob och AC såklart. Man har satt upp myggnätsdörrar överallt och rullgardiner.

Efter en kort husesyn så gick vi bort till Pollos y carnes ala brassa – i korsningen George Maduro weg/Santa Rosa weg cirka. jag fick en halv kyckling med grönsaker och lite potatis som var helt erfekt tillagat ackompanjerat av en lokal öl. 160 kr för två måltider med öl var helt OK.

Vi tog bilen via ”Ringvägen” över St Annabukten via Koningin Juliana brug Drottning Juliana bron (55m hög och 500m lång m otrolig utsikt över Punda o Otrobanda) ner till Scharloo, Punda, Paris och Otrobanda för en liten promenad längst vattnet.

Det bli i princip kolsvart klockan 7-8 här då vi är ganska nära ekvatorn. Sen körde vi hem några timmar senare och jag kunde känna mina linser fastklistrade mot baksidan ögongloberna vid det här laget. Nästan 26 timmar har jag varit vaken innan jag kröp till kojs efter en dusch, skulle vilja äga kalldusch men vattnet blir inte kallt här.🙂

Idag vaknade jag runt 6 eller ja vid 4 först, men somnade snabbt efter ett besök till boysrummet. Vid sjubörjade det spöregna, detta varar upp till en timme men oftast inte längre än 5min. Passade på att hoppa i poolen när det regnade som mest, f.n vad skönt 27 grader i poolen. Klockan är 08:38 nu och det håller på att klarna upp och i bakgrunden hörs en massa exotiska fåglar sjunga sig lycklia över att det håler på och klarnar upp.

Lite snabbfakta om Curaçao:
Augusti temp 31grader och lägst 25.
Papiamento och Nederländska är de officiella språken, men även Engelska och Spanska är gångbart. Papiamento är en blandning av Nederländska o Spanska, men låter som om man klipper av de Spanska orden rakt av.
Flygplatsen heter Hato och ligger 15km från stan cirka, tror det är 60km runt ön.
Det finns ett 30-tal sköna stränder här där alla i princip ligger i en naturligt formad bukt, det finns alltså inga milsvidder av vita stränder, vissa tar man ut en liten peng för o få vara på.
Räkna 4 gånger Curaçao pengar (NAF) för att få Svenska valutan.
En lunch ligger på 50-80 kr, en två-rätters kanske 160kr och en öl cirka 20kr.
Det finns McD, BurgerKing, KFC mm här för den som gillar detta, men den lokl maten är sjysst.
Bestäm alltid taxipriset i förväg, finns bussar, men fungerar inte så bra. Läs fungerar inte alls.
Ta med samma adapter som t USA.
MyggaA kan oxo vara bra att ha säger Johan, men vi år se.

Nä nu får det räcka.

En liten bild från min favorit Coffe-mate’s Creamer, det finns o jag ska ta med 5 flaskor hem muhehe
En bild på ett tappert försök att odla rädisor haha

20120807-085903.jpg

20120807-085848.jpg

20120807-085857.jpg