Taggar

, ,

Igår efter Batman så påväg hem från Östermalmstorg och röda linjen så kommer en tunn Pridefirande snubbe som pratar Engelska fram till mig och följande konversation utbryter 2 min innan tåget anländer.

-Excuse me but could you help me?
-Sure, what’s up!
-I need to get to Tallkrogen, Torögatan 22. (at 00:45 Wednesday)
-Hmmm. *pulling up Stockholm SL app* Ok first you take the metro to Slussen, then switch to green-line towards Hagsätra and get off at Svedmyra and walk 1250m. (if I remember correct)
-*guy looking at his metro-guide, looking very lost* OK, I just have to call my friend Lars-Gunnar. Hello, LG can you please leave the door open, my phone will die any minute now.

Jag undrar om killen hittade till sist?! Varför laddar man inte sin tfn och ser till att ha batteri kvar eller ringer en taxi om man är på en plats man är helt obekant med? Jag tror det minsta problemet är om dörren lämnas öppen eller ej. Hans tunnelbanekarta lär inte vara till någon större hjälp när han ska gå 1250m mitt i natten i ingenmansland. Och missade han sist tåget igår så går nästa först 05:00. Känner mig lite dum att jag inte hjälpte stackarn lite mer, men detta var näst sista tåget hem t Knivsöder och jag var trött. Hoppas han kom hem:/